Grovsopor? Moi?
Inga Lina Lindqvist läser författarbloggar i Aftonbladet, däribland denna. Huruvida hon ger en rättvisande bild eller ej får ni bedöma. (Manillamingel skriver jag om max en gång om året.) Bernur kommenterar också.
PS. Om ovanstående lät avfärdande, så var det inte meningen. Det var en bra och ovanligt ambitiös artikel.
21 kommentarer till "Grovsopor? Moi?":
Nehej du, jag känner mig betydligt mera träffad. Det är självklart vi som hänger i din kommentarsruta som hon syftar på. "Det är vi, grovsoporna!" som Lem skulle ha låtit oss säga. Eller för att citera Max Andersson, "Vi är returburkar, nu är vi tillbaka!".
Obs | 2008-06-27 kl 16:43 | #
Ja, "grovsopor" var infamt. Annars skrev hon ganska fint.
bernur | 2008-06-27 kl 19:45 | #
Seså unge man! Hon skrev ju riktigt snällt och, ska jag vara elak, lite väl artigt. Men det finns väl en anledning bakom kan man tro…
Gubben | 2008-06-28 kl 9:12 | #
Nejdå, jag är inte särskilt förnärmad ens över grovsoporna… Det jag särskilt fastnar för i artikeln är stycket "Jag påminns på ett brutalt sätt om varför jag slutade som poet…" — japp, hon har min fulla förståelse.
Malte | 2008-06-28 kl 19:33 | #
"Det var en bra och ovanligt ambitiös artikel. "
Ovanligt ambitiös för Inga-Lina Lindqvist eller för Aftonbladets kultursida?
Värst vad mycket ryggkliande det var här.
Erik | 2008-06-28 kl 21:56 | #
"Bernurs" kommentar på sin blogg är ännu värre:
"egentligen är hennes ambitiösa artikel väldigt uppskattande, och hon anstränger sig verkligen".
Therese Lezzi | 2008-06-28 kl 22:54 | #
Äh, lägg av, varje artikel som är baserad på ett helt års research är med de flesta kultursidesmått att betrakta som ovanligt ambitiös.
Malte | 2008-06-29 kl 12:19 | #
Jag skrattade högt när jag kom till avsnittet om att du ljugit om att ha sålt slut på Nässjös poesifestival. Det var en bra artikel, tyckte jag.
Johan | 2008-06-29 kl 13:49 | #
Håller med Malte.
Och håller med Johan (även om jag skulle ha satt snuttar runt "ljugit"). Avslutningen är inte så dum den heller. Och rutan med "bloggat om artikeln" har sin egna lilla charm.
Obs | 2008-06-29 kl 14:59 | #
Nja, låt oss inte blanda bort korten. "Ett helt års research" är förstås något helt annat än att lite lagom lojt och i brist på godare idéer scrolla bakåt ett år på några bloggar. (Något jag iofs inte skulle utsätta mig själv för med mindre än en skarpladdad pistol mot tinningen…)
Rolfart | 2008-06-29 kl 15:06 | #
Det är ju onekligen lätt att tro att alla förstagångskommentatorer har följt länken från aftonbladet.se, och lite lagom lojt och i brist på godare ideer skriver av sig sin allmänmänskliga frustration i Maltes kommentarsfält. Någon som sätter emot?
Obs | 2008-06-29 kl 15:38 | #
Jag sätter inte emot.
"Ett helt års research" var dock slarvigt sagt. Likväl, att ens snabbläsa alla de där bloggarna, inklusive kommentarer, utgör en stor mängd research. Som knappast blir roligare av slentrianmässiga gnällkommentarer som dem av "Erik" och andra mediakritiska genier ovan…
Beträffande den ohyggligt intressanta frågan om mina exakta försäljningssiffror i Nässjö 2007 torde dessvärre den slutgiltiga sanningen förbli förborgad för historien. Herr Omar är visserligen mycket mer mytoman än vad jag är, men jag utesluter inte att den vänliga personalen vid bokbordet av någon anledning fått fel på sin redovisning och gav mig pengar för en bok för mycket. (Vilket i och för sig i så fall vore en kulturpolitisk skandal som borde utredas ordentligt.)
Malte | 2008-06-29 kl 15:51 | #
Slentrianmässiga gnällkommentarer? Haha det är visst jag som representerar "andra mediakritiska genier"…
Therese Lezzi | 2008-06-29 kl 18:45 | #
Fantastiska argument, gubbs. "Allmänmänsklig frustration" - hahaha, prostata på er asså.
(Vi är många, för övrigt - en brigad. Maltepalte gillar inte queer, så vi ska låta det vara osagt om vi är homosexuella eller ej…)
Therese Lezzi | 2008-06-29 kl 18:49 | #
Det är ju onekligen lätt att tro att alla förstagångskommentatorer har följt länken från aftonbladet.se, och lite lagom lojt och i brist på godare ideer skriver av sig sin allmänmänskliga frustration i Maltes kommentarsfält. Någon som sätter emot?
Haha. Länge leve sistagångskommentatorerna! (Hon den där Lezzis slentriangnäll begriper jag dock inte riktigt.)
Rolfart | 2008-06-29 kl 19:42 | #
jag förstår inte vad det är som är "ännu värre": aftonbladets kulturbevakning är ibland ganska bra, men med tanke på tidningens resurser väldigt undermålig, internationellt sett. dock tyckte jag att det var a) bra att det gjordes en undersökning av författarbloggarna (fast jag saknade som sagt Eva Ström: bara det att hon där det senaste året översatt Shakespeares sonetter borde uppmärksammas mer) och b) bra att den ändå gjordes av någon som Lindqvist, som hade lagt ned tid och möda. En del fyndiga formuleringar, dessutom, något som annars brukar saknas i Aftonbladet, där det är gott om ökenvandringar.
bernur | 2008-06-29 kl 20:00 | #
för resten: eftersom jag var där, i Nässjö förra året: jag köpte ett exemplar av Malte Perssons Dikter, som du skrev i efter stor vånda (sällan har jag känt mig så pinsam och så dum, och det vill inte säga lite: det var som att krama blod ur en sten, att få dig att skriva - - - ). om det såldes slut på Dikter vet jag inte, men det känns som en ganska oväsentlig fråga. Stieg Larsson säljer fler böcker, Camilla Läckberg säljer fler böcker. Men det vore konstigt om inte Dikter sålde slut efter Maltes fina läsning.
bernur | 2008-06-29 kl 20:05 | #
Hon den där Lezzi instämmer med mediakritiska "Gubben" ovan.
Therese Lezzi | 2008-06-29 kl 20:26 | #
På tal om läsarkommentarskultur så minns jag när kommentarstrådarna i den här bloggen oftare än inte innehöll småputtriga och intressanta diskussioner mellan Tobbe Elensky, den där som kallade sig Exeget, och fler vars underskrifter jag inte minns. Det ligger längre bak i tiden än Lindqvists undersökning. Jag saknar det, det känns som länge sen. En annan undersökning hade kunnat studera hur och varför den typen av samtal kommer och går.
Johan | 2008-06-29 kl 21:25 | #
Jag ska inte vara långvarig här (hittade hit p.ga Lindqvists artikel som jag alltså tycker var till hälften genomförd, ska man göra en sån grej bör den vara mer än några nerslag hos etablerade författare tycker jag), jag tror att det som minst uppmuntrar till kommentar är såna här inlägg om egna högkvalifikativa saker - det blir lite för självbespeglande, bästa bloggdiskussionerna uppstår när det inte bara handlar om att kretsa kring en person utan det är mer förbehållslöst.
Therese Lezzi | 2008-06-29 kl 21:42 | #
"Det är ju onekligen lätt att tro att alla förstagångskommentatorer har följt länken från aftonbladet.se, och lite lagom lojt och i brist på godare ideer skriver av sig sin allmänmänskliga frustration i Maltes kommentarsfält. Någon som sätter emot?"
Ja, jag sätter emot!
Verkade intressant - bloggande författare! Lade upp hela gänget so0m omnändes i artikeln i en lite egen mapp "författarbloggar" i favoritlistan - för att följa upp och se om någon/några var intressanta nog att ägna uppmärksamhet.
Nu är det tre kvar i den mappen… Så kan det gå!
Gubben | 2008-07-01 kl 14:58 | #