Nobelblogg
Hej kära läsare! Jag har, fram till och med fredag, anlitats för att blogga (mot betalning) om nobelprisutdelningen i Expressens kulturblogg. Ni är välkomna att läsa mig där. Den bloggen har ingen kommentarfunktion, så den som har kommentarer, beröm eller kanske klagomål (som det brukade stå på mjölkpaketen) kan förslagsvis säga det här istället. Eller fortsätta spekulationerna i Erratas egen nobelprisdiskussion från häromveckan.
Uppdatering 13/10: Och Harold Pinter fick alltså priset. Kommentera gärna.
55 kommentarer till "Nobelblogg":
Oj, quelle noblesse! Nobelesse borde man kanske säga.
Vi kommer att med hökögon fingranska detta betalda bloggande och finna det obetalda mycket bättre, I'm sure.
;-)
Agnes | 2005-10-11 kl 10:43 | #
FYI: Det är lite senkommet kanske, men Pressylta har idag fyrat av kampanjen för att Malte ska få priset. Det är hög tid, skulle jag sagt.
Gunnar | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Mycket bra. Att Malte alltså. Ang.:Ahnlund: varför kommer han nu med sin attack på Jelinek - han har ju haft minst ett år på sig? Kanske han inte läst henne förrän nu.
Allvarligt talat: Jag håller tummarna för någon kvalificerad turkiskspråkig författare - något namn har jag inte på grund av obefintliga kunskaper om området. Men jag ser absolut inget fel i att priset får en politisk touch (som det ju också var med Jelinek) om kvaliteten finnas där. Skall man ha "journalister och reseskildrare" -fast det tycker inte jag- menar jag att Paul Theroux vore utomordentligt kvalificerad.
Bengt O. | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Bloggen börjar väl sent. Kan den blossa lika hett och intensivt som på Errata? Att du får lite betalt är bara i sin ordning!
Eva Ström | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Förresten, Expressen har ju form i det här sammanhanget. Hur kommer det sig att dom inte kan/vill utnyttja sin traditionella mullvad i Akademien? Vi vet ju alla vem det var/är. Dom två gånger jag fått reda namnet kvällen innan (Golding och Canetti) så kom det just den vägen. I Goldingfallet lyckades vi t.o.m. få in ett snabböversatt utdrag ur hans memoarer samma dag som priset kungjordes. En rätt snygg kupp, faktiskt.
Gunnar | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Ahnlund vill ju bygga upp lite tension inför torsdagen såklart!
Anonymous | 2005-10-11 kl 10:43 | #
1) Adonis, 2) Philip Roth och 3) Kapuscinski som de tre huvudkandidaterna får fortfarande hård konkurrens av 4) Orhan Pamuk. Det är det fjärde huvudspåret. Det behövs en turk när Turkiet är på väg in i EU. Europa behöver intressera sig för detta lands kultur och släppa terroristhuvudspåret, vilket man kört sedan Palmeutredningens misstankar mot kurderna.
PoMoQueer | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Okej att Nobelpriset inte är utan politisk hänsyn, men att de skulle gå till en turk "när Turkiet är på väg in i EU" är väl att vara lite väl sakpolitisk. Det är trots allt inte regeringen som delar ut priset.
Anonymous | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Öh, åsså var det väl just Turkiet som "planterade" kurdspåret, om jag inte missminner mig…
Ahnlund lär under flera år ha varit avstängd från Nobelprisarbetet pga att han just läckte. Så hans "avhopp" är det knappast någon som sörjer.
Tobbe | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Blir det Adonis, blir jag grymt besviken. Och av högst småsinta och privata skäl. Ung, obildad (och allmännt ohängd) som jag är hade jag aldrig hört "Poeten" tala om "Boken" innan han intervjuades i samband med bokmässan. Jag skrattade åt honom – rått, kallt och länge; kanske måste man ta sitt konstnärskap på sådant allvar, men det var ändå patetiskt. Tacka vet jag Bergman; han ser om inte annat igenom sin egen iscensättning och skämtar om den.
Om nu kunskap leder till insikt och till ödmjukhet, kanske jag kan be någon av er mer belästa svara om hans texter är så briljanta och omtumlande att ni kan överse med sådant narcissitiskt beteende? Kort sagt: är han så bra som han utger sig för att vara? Och hur kan hans stil beskrivas? Ska jag läsa Boken och göra avbön? Ska jag inga andrar Gudar hava än den Babylonske Tammuz?
Jag håller för övrigt med Ahnlund på en hel del punkter; det lilla jag läst av den Österikiska S/M-damen var just enkelspårigt. Kanske för att hon slår för hårt på huvudtematrumman vilket överröstar andra teman. Enkelspårigt freudiansk, skulle jag vilja tillägga.
En annan Gunnar | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Hmpf. Nu har de här pinsamheterna nått tysk media…
http://www.spiegel.de/kultur/literatur/0,1518,379164,00.html
Agnes | 2005-10-11 kl 10:43 | #
I ett radioprogram häromdagen mumlade en påtagligt besvärad Ahnlund på en påflugen reporters fråga att han aldrig läst Stephen King, och att han inte tänkte göra det heller. Det var nog Ahnlunds sista intervju som sittande Nobelkommittémedlem.
Jakob | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Till Agnes: vad sade folk i Tyskland/Österrike om att Jelinek fick priset? Var hon känd eller okänd?
Håkan | 2005-10-11 kl 10:43 | #
[Off topic, därav klammorna: varför ser Malte ut (på fotot i Expr) precis som jag hade tänkt mig att Malte skulle se ut?]
Gunnar | 2005-10-11 kl 10:43 | #
[Gunnar: Därför att han ser ut så.]
Håkan: Rotar mha den fina sökfunktionen på min blogg fram inlägget jag skrev då och som behandlade ungefär det du undrar över. Och lite mer.
http://agnesoftheislands.blogg.de/eintrag.php?id=47
Agnes | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Håkan igen: Känd, mycket känd, i både Tyskland och Österrike. Mer omtyckt i Tyskland troligen.
Agnes | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Tack! Ett par av läsarkommentarerna till Ahnlunds artikel i Svenskan fick mig att undra hur hon uppfattades på hemmaplan.
Håkan | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Har lite svårt att förstå upphetsningen kring Nobelpriset. För min del hoppas jag att mina favoritförfattare slipper ta emot det. Duras, som givetvis skulle ha varit en värdig pristagare, slapp undan (möjligtvis till sin förtrytelse, de flesta författare har ett outsinligt bekräftelsebehov) och lever därmed vidare, fri från osund upphöjelse. Årets ovanligt stora yra går helt i linje med vår tids fascination för Vinnaren. Gamarna runtomkring (Ladbrokes etc) jublar förstås.
Kålhuvet | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Men är det inte rätt kul? Utan att man måste ta det på så stort allvar att man blir ahnlundskt eller fylkingskt upprörd av det? Och jag tror nog Ladbrokes tjänar mer på fotboll…
Malte | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Visst är det intressant att ta del av spekulationerna och kul att ha en egen favoritkandidat! Själv håller jag på Assia Djebar. Är dock för fattig för att satsa på Ladbrokes, nöjer mig istället med nobeltalet om hon vinner.
Aniara | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Slentriandissandet av Nobelpriset kan i alla fall inte ses som särskilt rebelliskt längre. Och ingen menar väl att det hela är något slags VM i litteratur..
Assia Djebar var även Babel-redaktionens favorit. Här.
Olofmartin | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Jag ser Nobelpriset som ett årligt tillfälle att sätta mig in i ett förhoppningsvis läsvärt författarskap som jag kanske inte läst tidigare, alternativt att meda fylls med essäer och dokumentärer om författare jag tycker om. Jag håller med ovanstående, att det varken behöver tas på större eller mindre allvar än så.
Anonymous | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Jag hoppas att alla spekulationer kommer att visa sig vara fullständigt fel …
Håkan | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Jag med, Håkan. För det blir Dylan.
Gunnar | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Du får en pint om det blir Dylan. Inte i år, utan någonsin.
Håkan | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Dylan tävlar inte - han befinner sig utanför tävlan i en helt egen kategori - "white trash" med hjärta och en helvetes massa bra ord.
PoMoQueer | 2005-10-11 kl 10:43 | #
"Jag ser Nobelpriset som ett årligt tillfälle att sätta mig in i ett förhoppningsvis läsvärt författarskap som jag kanske inte läst tidigare, alternativt att meda fylls med essäer och dokumentärer om författare jag tycker om. Jag håller med ovanstående, att det varken behöver tas på större eller mindre allvar än så. "
Du är sund, vis och måttlig, Anonymous. Att invänta utdelningen av Nobelpriset för "ett årligt tillfälle" att sätta sig in i ett nytt författarskap, det är ju höjden av nonkonformism. Med andra ord tar du Nobelpriset på just den grad av allvar som förväntas av dig. Själv ser jag julen som ett årligt tillfälle att fira en jul. Man behöver varken ta den på större eller mindre allvar än så.
E.R.
Anonymous | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Julen ÄR ett årligt tillfälle att fira en jul.
Anonymous | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Ingen gissade rätt såvitt jag kan se!
PoMoQueer | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Radion och jag lyckades ha exakt samma första reaktion - lever han?
Anonymous | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Lustigt nog fanns Pinter med som alternativ på Expressens dagens fråga som startade igår. Såg jag precis nu.
Marika | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Fan. Hade en liten liten förhoppning om Bei Dao. Kul för den halvintresserade allmänheten, Pinter är inte översatt till svenska, vad jag vet.
JL | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Håkan var närmast, för han använde ordet "pint" i ett inlägg.
INC | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Fastighetsskötaren, i regi av Thommy Berggren, visades minsann på SVT för nåt år sen. Med Ingvar Hirdwall, Johan Rabaeus och Peter Andersson. Ingen dum pjäs alls, som jag minns det. Annars går jag sällan på teater.
Läser dramatik gör jag nästan lika sällan, måste jag erkänna. Känns liksom inte riktigt komplett i den formen, texten. De grekiska tragöderna tål i och för sig att lusläsas, liksom Shakespeare.
Och varför inte Pinter? I princip har jag inget att invända. En eventuell värdering däremot, ber jag att få återkoma med.
Ola K | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Författaren Alan Bennett fick en gång en förfrågan om han ville bidra med något till Pinters 50-årsdag (tror jag det var). Bennett föreslog att man skulle iaktta två minuters tystnad.
Gunnar | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Notabelt är också Pinters omnämnande i den amerikanska kvalitetstv-serien Dawson's Creek, där Pacey Witters engelsklärarinna (och älskarinna) kallar en tyst stund för ett "Pinter-moment".
Agnes | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Pinter!
Jag gissade totalt fel!
Han har i Granta 77 från våren 2002, skrivit ett oerhört kritiskt inlägg mot USA i numret som heter What we think of America. Poesi av honom har varit publicerad i The Guardian, och han också skrivit flera filmmanus t.ex till en av mina älsklignsfilmer The Go-Between av Joseph Losey.
Ett överraskande val, men inte kontroversiellt. Det är ett minst sagt gediget författarskap av stor kraft.
Eva Ström | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Och han är ju dessutom så jävla rolig. Repliken i The Homecoming, till exempel: "Jag menar, kom ihåg att jorden är omkring femtusen miljoner år gammal, minst. Vem fan har råd att leva i det förgångna?"
Gunnar | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Ordet pinteresque är förvisso inget som Dawson's Creek skulle ha hittat på…
Observer | 2005-10-11 kl 10:43 | #
FAstighetsskötaren kommer att visas igen nästa lördag i SvT.
Eva Ström | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Jag kan rapportera att på BBC:s 18-nyheter på TV (flaggskepp, halvtimma) kom Pinter 8:a på nyhetsdagordningen: fågelflunsan - Kashmir - striderna i Sydryssland - könssjukdomar ökar - prison overcrowding - WH Smith går med vinst - BBC:s säkerhetskorre Frank Gardner fick en OBE av drottn. - Pinter får Nobelpriset. Men så är ju BBC News en slags etermotsvarighet till Daily Mirror.
Gunnar | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Sån tur att jag hade bandat Fastighetsskötaren av Thommy Berggren. Så att man kan säga att man "har något av nobelpristagaren". Det var en stark föreställning om våld och brutalitet i vardagen. Detta att någon alltid vill ha övertaget över någon annan.
Annars noterar jag att Johan Hilton är glad i dag. Han kallar sig själv synsk eftersom han hoppades att just Harold Pinter skulle få priset. Och så blev det. Click on the Nick to read for yourselves.
PoMoQueer | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Har dere ikke Harold Pinter på pensum i litteraturvitenskap i sverige? Her i Norge lærer vi om Harold Pinter, Edward Albee og Samuel Beckett i samme jafs - og den store betydningen de har hatt for utviklingen av absurd teater. Så prisen virker velfortjent.
gro | 2005-10-11 kl 10:43 | #
vad är jafs?
Gunnar | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Gro: Litteraturvetenskap i Sverige skall förstås som det som i andra länder kallas för "nordistik", åtminstone vad avser senare tiders litteratur.
Däremot läser man om Pinter inom engelsk litteraturvetenskap - fast det utesluter ju en del litteraturälskare förstås, nämligen de som inte hittat till den engelska orginallitteraturen än.
Anne | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Milosevic en frihetshjälte och USA=Nazityskland, möjligen lite värre… Är det verkligen bara "dogmatiska högerbloggare" som tycker att Pinter är kanske liiiite fel ute?
Briljant dramatiker hursomhelst, själv gillar jag särskilt The Servant, filmen.
Tobbe | 2005-10-11 kl 10:43 | #
För att förtydliga - Pinter är alltså vice ordförande i denna kommitté:
http://www.icdsm.org/
Han står alltså på samma sida som den så grundligt nedgjorda Diana Johnstone, hon som "skapade problem" för Ordfront.
Tobbe | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Att författare är politiska idioter är ingen nyhet, och bör i mina ögon inte vara något hinder för att få ett Nobelpris. Vad alla de som upprört påstår att akademien tar politisk hänsyn i sina pristagarval är arga över är ju i själva verket att akademien inte tar politisk hänsyn i sina pristagarval.
Malte | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Jo i det instämmer jag givetvis helhjärtat!
Jag utgår från att detta val principiellt varit lika höjt över politiska hänsyn som t ex valet av Naipaul häromåret, som fick den "andra" sidan att gå i taket. Man upplever vanligen de man sympatiserar med som sakliga och duktiga, medan ens meningsmotståndare gärna avfärdas med hänvisning till ditt eller datt…
Däremot blir det lite lustigt när man t ex i DN _lyfter fram_ hans politiska engagemang med citat, men bara de som passar den egna smaken - inget pro-Milosevic, t ex. Vill man ha honom politisk kan han få tala i egen sak, utan gallrande förmyndare. Eller så är det "ren" litteratur, och vi struntar i hans privata åsikter.
Tobbe | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Förlåt att jag byter ämne, men Maryanne Amacher är verkligen en fascinerande tonsättare. Mycket intressantare än politik!
http://www.kaiserworks.com/amacher/
Tobbe | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Förlåt mig också, men är det nån annan som har problem med nyligen.se idag?
Gunnar | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Apropå brittiska dramatiker:
http://orangecow.org/pythonet/sketches/playwrig.htm
Tobbe | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Fantastiskt bra blogg i Expressen! Rena nagelbitaren … intresset piskades upp steg för steg och tillochmed jag kände mig riktigt engagerad (en smula postumt visserligen eftersom jag inte läste bloggen förrän idag). Man skulle önska att alla kulturfenomen bevakades med samma sportjournalistiska iver — "Han gliiiiider iiin iii måååål!" — och starka presenskänsla. Som, tja, serieakademins Adamssonpris, för att nu ta ett exempel som ligger nära till hands …
David Nessle | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Tack David. Och grattis till priset!
Har serieakademin någon motsvarighet till Knut Ahnlund?
Malte | 2005-10-11 kl 10:43 | #
Nej … och det är förmodligen just det som är felet. Serievärlden saknar helt apoplektiska akademiledamöter som fradgar kring munnen och säger att "prisets prestige undergrävts för överskådlig framtid sedan det gavs till Martin Kellerman" — liksom den saknar allvarstyngda, glasögonprydda sibyllor som rynkar ögonbrynen, tittar djupt i kristallkulan och muttrar för sig själva "Är det inte hög tid för en belgare?" — och så vidare … Allt som behövs för att få till stånd en någotsånär hyfsad mediacirkus fattas. Berörda myndigheter har inte tagit sitt ansvar. Avgå, Leif Pagrotsky!
David Nessle | 2005-10-11 kl 10:43 | #